Sunday, June 2, 2013

ေခြါင္ႀကြဲပြဲေတာ္ (Haung Cuai Puai) တို႕ႏႊဲေပ်ာ္


ဟားခါးၿမိဳ႕နယ္တြင္ ခ်င္း႐ုိးရာ ပဲြလမ္း သဘင္မ်ား အနက္ အထင္ရွားဆံုး ပဲြေတာ္မွာ ေခြါင္ႀကဲြပဲြ ျဖစ္သည္။ ယင္းေခြါင္ႀကြဲပြဲကုိ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၅ဝဝ)ခန္႔က ဟားခါးၿမိဳ႕နယ္ ဆင္ထန္ အမ်ဳိးသား ဦးမန္ဆီြးက စတင္ က်င္းပ ခဲ့ေၾကာင္းကုိ ခ်င္း႐ုိးရာ ေတးသီခ်င္း တစ္ပုဒ္အရ သိရွိရေလသည္။
ယင္း ႐ုိးရာ ေတးသီခ်င္းမွာ ''ေခြါင္ႀကဲြေအး xxx က်ဴေအး xxx ေဘြႏူးေအး xxx ဟေရာင္ xxx လံုသင္ေအး xxx ပီး xxx မန္ဆီြးေအး xxx ဆယ္ xxx အဇုန္ေအး xxx ဇာသာေအး xxx'' အနက္ အဓိပၸာယ္မွာ ေဘြႏူး ျမစ္ဝွမ္းတြင္ ေနထုိင္သူ ၾကြယ္ဝ ခ်မ္းသာၿပီး  ပညာရွိေသာ  မန္ဆြီးက စတင္ခဲ့သည္ဟု ဆုိေပသည္။
ဦးမန္ဆီြး၏ ဇာတိရြာမွာ ဟားခါးၿမိဳ႕ႏွင့္ ၁၂ မုိင္ခန္႔ေဝးၿပီး ယခု ဟားခါး- ဖလမ္း ကားလမ္းေပၚရွိ ခြန္က်ဳံး ေက်းရြာ ျဖစ္သည္။ သီျမစ္ေခ်ာင္းတြင္ ဦးမန္ဆြီးက က်ည္ေပြ႕ တစ္ေခ်ာင္း၌ ၾကက္ဖ တစ္ေကာင္ကုိ ခ်ည္ထားၿပီး ထုိက်ည္ေပြ႕ႏွင့္ၾကက္ဖ ေသာင္တင္ေသာ ေနရာတြင္ ေနထုိင္မည္ဟု အဓိ႒ာန္ ျပဳကာ က်ည္ေပြ႕ႏွင့္ ၾကက္ဖကုိ ေခ်ာင္းထဲ ေမွ်ာၿပီး လုိက္ခဲ့သည္ ဆုိ၏၊
ထုိက်ည္ေပြ႕ႏွင့္ ၾကက္ဖသည္ ဖုိင္ေယာင္ရြာ ေတာင္ဘက္ ေဘြႏူးျမစ္၏ ဝဲရွိေသာ ေနရာတြင္ ေသာင္တင္ၿပီး ဆက္လက္ မေမ်ာေတာ့ဘဲ ေရလႈိင္းလံုးမ်ား အေပၚ က်ည္ေပြ႕ႏွင့္ ၾကက္ဖသည္ ျမင့္တံုနိမ့္တံု လႈပ္ရွား ေနသည္ကုိ ေတြ႕ရွိေသာ အခါ ဇနီးသည္အား စင္ေပၚတင္၍ လႈပ္ရွား ယိမ္းႏဲြ႕ဟန္ျပ ေစျခင္းျဖင့္ ဂုဏ္ျပဳလုိစိတ္ ေပၚလာသည္ ဆုိ၏။ ဦးမန္ဆြီးသည္ က်ည္ေပြ႕ႏွင့္ၾကက္ဖ ေသာင္တင္ေသာ အထက္ ေျမျပန္႔တြင္ ေနထုိင္ၿပီး စုိက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ႏြားေနာက္ ေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္းကုိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ ႏြားေနာက္ အေျမာက္အျမား ရွိလာသျဖင့္ သူ၏ တပည့္ ႏြားေက်ာင္းသားက ဦးမန္ဆြီး၏ ဆႏၵျဖစ္ေသာ ေခြါင္ႀကဲြပဲြကုိ က်င္းပရန္ အႀကံေပးရာမွ ေခြါင္ႀကဲြပဲြ စတင္ခဲ့ေၾကာင္း သက္ႀကီးစကား သက္ငယ္ၾကားျဖင့္ သိရွိ ရပါသည္။
ေခြါင္ႀကဲြပဲြတြင္  ႏြားေနာက္ (၇)ေကာင္မွ ေကာင္ေရ(၁ဝဝ)ထိ သတ္ရသည္။ ပဲြလုပ္ေသာ အခါ အနီးအနားရွိ ေက်းရြာ မ်ားကုိလည္း ဖိတ္ေခၚ၍ ပဲြစည္ကားေရး အတြက္ တတ္ႏုိင္သလုိ ကူညီၾကရန္ ႏြားေနာက္ တစ္ေကာင္စီ ေပးရသည္။ ယင္းကုိ ထိန(Hing – Thiah)  ေတာင္းခံသည္ဟု ေခၚသည္။  ဖိတ္ၾကားျခင္း ခံရေသာ ရြာမွ ရြာသူ ရြာသားမ်ားသည္ ပဲြသုိ႔ အကမ်ဳိးစံု ျဖင့္စည္ကားစြာ လာေရာက္ ဆင္ႏဲႊကခုန္ ျမဴးတူးၾကသည္။
ေခြါင္ႀကြဲပဲြ အေကြၽးအေမြးမွာ (၇)ရက္တုိင္တုိင္ ၾကာသည္။ ေနာက္ဆံုးေန႔၌ ပဲြလုပ္သူ၏ ဇနီးကုိ စင္ေပၚတြင္ တင္၍ ေျမႇာက္ခ်ီၾကသည္။ ေလးေပေလာက္ အကြာတြင္ အေပါက္ ႏွစ္ေပါက္ ေဖာက္ထားေသာ သစ္ပ်ဥ္ျပား ႏွစ္ခ်ပ္၌ ဝါးလံုးႏွစ္လံုး လွ်ိဳၿပီး ပ်ဥ္ျပားႏွင့္ ဝါးလံုးအၾကား စတုဂံပံု ကြက္လပ္ ကေလးတြင္ ၾကမ္းခင္းထားသည္။ ၾကမ္းေပၚတြင္ ေၾကးခြက္ႀကီး တစ္ခု တင္ထားသည္။ ေၾကးခြက္ႀကီး ပတ္လည္တြင္ သစ္ကုိင္းမ်ား၊ ႏြယ္ႀကိဳးမ်ားကုိ ေတာင္ပုိ႔ ပံုသဏၭာန္ တပ္ဆင္ ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး အေပၚ၌ ေတာက္ပ ေျပာင္လက္ေသာ အဝတ္အထည္မ်ားႏွင့္ စကၠဴမ်ားကုိ အလွျပင္ ထားရသည္။ ဤသည္ကုိပင္ ေခြါင္(Haung)  ဟုေခၚသည္။
ပ်ဥ္ျပား ႏွစ္ခ်ပ္ႏွင့္ ဝါးလံုး ႏွစ္လံုးတုိ႔သည္ ေခြြါင္၏ အုတ္ျမစ္ အေျခခံ ျဖစ္၍ ပင့္ခ်ီရန္ သံုးရသည္။ အခ်ီအေျမႇာက္ ခံရေသာ သူသည္ အနီေရာင္ ပုိးထည္ႏွင့္ ရစ္ပတ္ လႊမ္းၿခံဳထားေသာ ေၾကးခြက္ႀကီးကုိ နင္းၿပီး အထူး စီစဥ္ထားေသာ အေပါက္မွ ႏြယ္ႀကိဳးကုိ မွီကာ အျပင္သုိ႔ ကုိယ္တစ္ပုိင္း ထုတ္၍ သံုးျပား ခဲြထားေသာ ႏြယ္ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားသည္။ က်စ္ဆံထိပ္၌ ငွက္ေမြးမ်ဳိးစံု တုိ႔ျဖင့္ အလွ ဆင္ထားေသာ ႏွစ္ေပခန္႔ရွိ ဦးရစ္ သရဖူ၊ ပုတီးႏွင့္ လက္ဝတ္လက္စား စသည္ တုိ႔ကုိ ပန္ဆင္ကာ လွပ ယဥ္ေက်း ႏဲြ႕ေႏွာင္းေသာ အမူအရာျဖင့္ ဗုိလ္႐ႈခံရသည္။
ေခြါင္ကုိ အပ်ဳိ လူပ်ဳိမ်ားက ခ်ီမ၍ သီခ်င္းဆုိကာ စည္းခ်က္ႏွင့္ အညီ ေရွ႕ေနာက္၊ ဝဲယာ ယိမ္းထုိးလ်က္ ပဲြလုပ္သူ ဇနီးကုိ ခ်ီးက်ဴး ဂုဏ္ျပဳ ၾကရသည္။ ပဲြလုပ္သူသည္ ေခြါင္ႀကဲြပဲြ လုပ္သူမွသာ ပန္ဆင္ရေသာ ငွက္မင္းၿမီး ဆြမ္ေတာင္(Sum Thawng) ၏အၿမီးကုိ ပန္ကာ ေနာက္မွ ထက္ၾကပ္မကြာ ျမားျဖင့္ ခ်ိန္၍ တေကာက္ေကာက္ လုိက္ရသည္။ အေျမႇာက္အခ်ီ ခံရသူသည္ ကေလးသူငယ္မ်ား ေပ်ာ္ပါးေစရန္ စင္ေပၚမွ ေန၍ ပုိက္ဆံမ်ား၊ စားေသာက္ ဖြယ္ရာမ်ား၊ အျဖဴေရာင္ ဆြတ္ဆြတ္ ရွိေသာ ၾကက္မ်ားကုိ စြန္႔ႀကဲ သြားရသည္။ သက္ႀကီး ရြယ္အုိမ်ားကလည္း အကသီခ်င္း အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ပါဝင္ၾကသည္။ ပဲြၿပီးေသာ အခါ ေယာက်္ားမ်ား နပန္းလံုး ၿပိဳင္ပဲြ ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိသည္။ ဤပဲြသည္ အကုန္အက် မ်ားေသာေၾကာင့္ ဥစၥာဓန ၾကြယ္ဝ ခ်မ္းသာသူမ်ား သာ ျပဳလုပ္ႏုိင္သည္။ ဤပဲြကုိ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေသာ အခါ ေလာင္ထပ္f(Lawng Thiak) ပဲြကုိ တစ္ပါတည္း ျပဳလုပ္ႏုိင္သည္။ ေခြါင္ၾကြဲဲပဲြကုိ အခ်ဳိ႕ေသာ ရြာမ်ား၌ အမ်ဳိး ျမင့္ျမတ္သူ(Bawi Phun) မ်ားသာ ျပဳလုပ္ခြင့္ ရွိသည္။
အဆုိပါ ေခြါင္ႀကဲြပဲြကုိ ဥစၥာဓန ခ်မ္းသာ ၾကြယ္ဝ သူမ်ားက မိမိတုိ႔၏ ၾကြယ္ဝ ခ်မ္းသာမႈကုိ ျပသသည့္ အေနျဖင့္ အၿပိဳင္အဆုိင္ က်င္းပ ခဲ့ရာမွ လုိင္မီး (ခ်င္းအမ်ဳိးသား) တုိ႔၏ ႐ုိးရာ ပဲြလမ္းသဘင္ အျဖစ္ ထင္ရွား လာခဲ့သည္။
ယခုအခါ ယင္းေခြါင္ႀကဲြပဲြကုိ တစ္ဦးခ်င္း က်င္းပျခင္း မျပဳေတာ့ဘဲ ခ်င္းျပည္နယ္ ေန႔တြင္ ေပ်ာ္ပဲြရႊင္ပဲြ အျဖစ္ ေဒသ အာဏာပုိင္ အဖဲြ႕အစည္း မ်ား၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ က်င္းပေလ့ ရွိရာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ လူငယ္မ်ား အေနျဖင့္ ေရွးဘုိးဘြား ခ်င္းတုိင္းရင္းသား ႐ုိးရာ ဓေလ့ ထံုးတမ္း ပဲြလမ္း သဘင္ကို ျမင္ေတြ႕ ခံစားခြင့္ ရရွိႏုိင္ ပါေၾကာင္း ေရးသား အပ္ပါသည္။     ။
ref: ျမ၀တီ

No comments:

Post a Comment

COMMENT ေလးမ်ားေပးၿပီး ေဆြးေႏြးေပးပါအံုး...
COMMENT ေပးရန္blogger အေကာင့္ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊
Name/ URL(လိပ္စာတစ္ခုခု)ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ အမည္မေဖာ္လိုလွ်င္
Anonymous ျဖင့္ျဖစ္ေစ ေဆြးေႏြးနိုင္ပါသည္။

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...